Kostens påverkan på träningsresultaten...

Många vet kanske inte om att de under träning bryter ner sin muskelmassa och att återuppbyggnaden faktiskt ökar först när man vilar.

Lika viktigt som att träna hårt är det att äta bra mat och vila för att fylla på depåerna, bygga upp musklerna, förebygga eventuella skador och ersätta förluster av slitna celler. Att hoppa över måltider eller att äta fel sorts mat kan leda till sämre prestationer och oönskade effekter.

Ökar man träningsdosen måste vila och mängden mat ökas. Glykogenet (musklernas lagrade energi) påverkar ditt arbetstempo, din uthållighet och koncentrationsförmågan, men också hur snabbt du börjar tära på muskelprotein och i vilken grad du kan bränna fett.

Bäst effekt för att bygga upp ditt glykogenförråd får du om du äter kolhydrater med högt glykemiskt index (GI) direkt efter träningen, helst inom 30min efter avslutat träningspass. Exempel på kolhydrater med högt GI är riskakor, banan, torkad frukt eller rena kolhydrater i pulver- eller drinkform.

x.jpg

Samtidigt som du är noggrann med kolhydratintaget efter ditt avslutande träningspass så bör du även fylla på med protein. Proteinerna är byggstenarna till kroppens muskler vilket betyder att de måste finnas där för en fullgod återhämtning och reparation av muskelmassan.

Det är alltså mycket beroende på hur duktig du har varit med kosten efter träningspassen som kommer styra din återhämtning och därmed även din laddning inför kommande träningspass.

Kroppens vätskenivåer har en stor påverkan på din prestation. Drick mycket vanligt vatten före, under och efter träning. En eventuell vätskeförlust kan leda till sämre prestationer och överhettning.

 

 

Här följer några tips på hur du bör tänka angående matintaget kring träning...

Artikel skriven av Helene Ahlson.

http://www.fitnesscross.se/?p=ahls
on.php&page=4113

 


 

 

Kopierade sidan,älskar att läsa andras tips o kunskap om kroppen och om en bra kosthållning. Något jag en dag också villl läsa o få kunskap om.

 

Inte minst så är suget oerhört stort av att gå o kötta på gymmet. Det är nu snart då våren är på gång, folk börjar köra mer cardio o köra fullt ut i gymmet för att få ett fint resultat för beachen i sommar, jag är på gång säger jag. Denna förkylningen ska bara ge med sig..... ;) rastlös tjej här hemma må jag säga!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0